Navigace: Webové muzeum Bílina > Hrad a zámek v Bílině

Hrad a zámek v Bílině

Ojíř z Friedbergu (Hoyer von Friedberg), německý šlechtic z okolí Fuldy, který měl na dvoře krále Václava I. zřejmě na starosti turnaje, dvorní zábavu a hlavně králem milované lovy divoké zvěře, sebou do Čech přinesl znalosti v organizování rytířských turnajů. Měl také na starosti lovy zvěře a rozptýlení na královském dvoře. Panovník vychovaný podle německého stylu, na jehož dvoře se rozvíjela německá dvorská kultura, zásluhou Ojíře hostil nejproslulejší minnesängry té doby. V Čechách se v této době objevují první gotické stavby.

Ojíř nechal právě zrušenou přemyslovskou kastelánii přestavět na, rozsahem menší, šlechtický hrad. Jak již napovídá zařazení potvrzené Tomášem Durdíkem, hrad Bílina byl od počátku tvořen nejspíše okrouhlou hlavní věží, hradbou, která nahradila valové opevnění hradiště a palácovou stavbou. Ostrožna v sousedství někdejšího hradiště se stala místem vzniku hradu z důvodu relativně snadno ubránitelné polohy.

Hrad Bílina byl postaven velmi jednoduše a účelně. Hlavní věž byla umístěna prostoru, kde hradba přetínala ostroh, v místě předpokládaného útoku a zároveň sloužila jako obráncům jako poslední útočiště. Vzhledem k době vzniku hradu byla okrouhlá hlavní věží původně nejspíš umístěna volně za hradbou. V úrovni přízemí neměla věž žádný vchod ani jiné otvory. Přízemí věže bývalo přístupné pouze otvorem ve stropě, složilo často jako skladiště. V dobách míru nebývala věž obývána.

V nejlépe chráněné části hradu byl postaven hradní palác. Komfort na původním bílinském hradě rozhodně nebyl velký. Ačkoliv měl hrad v Bílině historicky výsadní postavení a jeho zadavatel a první majitel byl oblíbencem krále Václava I., jeho rozsah a výstavnost se nemohla měřit s výstavnými královskými hrady s obvodovou zástavbou. Původní kamenný hrad byl vystavěn u starého přemyslovského hradiště, na jehož místě se později rozkládal zámecký park.

Z doby významného přemyslovského hradiště převzal valové opevnění tvořené kamennou zdí z nasucho kladených či maltou spojovaných kamenů, která zpevňovala čelní stranu sypaného valu bez vnitřní konstrukce. Korunu valu mohla chránit parapetní zídka nebo lehčí opevnění typu palisády. Na rozdíl od hradišť mohly být hradní stavby zapojeny do obvodového opevnění. Kromě hrázděného zdiva se používaly dobové stavební technologie, např. zdivo spojované maltou nebo bez malty, kůlové a roubené konstrukce. Tolik o možné počáteční podobě hradu v Bílině.

Na prvním obrázku vidíme pohled na zámek [někdejší hrad] ze směru od [pozdější] zámecké zahrady. Zleva vidíme část hlavního zámeckého traktu, ke kterému je připojena brána. Dále pokračují budovy a hradba až k dodnes dochované baště „Manda“ na níž je namalován štítek s písmenem W a pod ním popisek „1700“ (?). Pravá část je vyobrazena jako kamenné neomítnuté zdivo, levá část je omítnutá. Uprostřed vystupuje hranolová věž. Na druhém vyobrazení je zámek v pohledu od kostela svatého Petra a Pavla (?). Nevidíme zde jednolitou hlavní budovu, ale dvě stavebně odlišné části – obě omítnuté. Bohužel není známo, kdy byly obě kresby vyhotoveny, nejspíše ale vznikly souběžně. Staví nás však před otázku, jaká je jejich věrohodnost.

Podle toho, co o Bílině kdysi psali August Sedláček nebo Jan Pudil, se zdá, že kresby by mohly ukazovat zámek v podobě před rokem 1677, kdy měla být podle historických zpráv zbořena tzv. „Červená věž“ a došlo také k dosti významné přestavbě dalších budov. S tím je ovšem v nesouladu nejen uvedený letopočet „1700“, ale i vzhled hlavního traktu při pohledu z jihu. Dosavadní bádání totiž předpokládá, že po roce 1675 byl v poměrně krátké době zámek přestavěn přibližně do dnešní podoby.

Jedná o pohledy na lobkovický hrad v Bílině z východní (1) a z jižní (2) strany.   

Možností je hned několik. Autor mohl zámek namalovat podle starší a dnes již nedochované předlohy, nebo se podle vlastní fantazie pokusil o rekonstrukci podoby zámku před přestavbou. Rovněž je možné, že zámek sám nikdy neviděl a část si budov si prostě „domyslel“. Ale také nelze vyloučit, že jej skutečně takto viděl. V tom případě by se jednalo o nejstarší vyobrazení bílinského zámku. Jejich přínos pro další bádání by v takovém případě byl značný, protože vzhled zámku v řadě momentů neodpovídá publikovaným popisům historiků, kteří se jím v minulosti zabývali

Michal B. Soukup, Archeologický ústav AV ČR, Bílinský zpravodaj, ročník XXII., číslo 19. vydáno 13. září 2012, s. 4.

Bilina-nepristupny_zamek.jpg
29932--resizecrop-c946x600.jpg
screenshoter23.jpg
screenshoter.jpg
zamek-bilina.jpg
1342801159zamek-bilina.jpg
zámek z náměstí.jpg
Zámek v zimě - Bílina.jpg
Bašta Manda - zámek.jpg
Bílina - zámek v barvě.jpg
Bílina - zámek (nádvoří 1984) plus.jpg
Zámek Bílina - nádvoří OLD.jpg
Bílina - zámek od Chlumu.jpg
Bílina - zámek plus 05a.jpg
Bílina - zámek - zadní trakt.jpg
Bílina - zámek plus 01.JPG
Bílina - zámek 04b plus.JPG
Bílina - zámek 06 plus.JPG
Bílina - zámek 07b plus.JPG
Bílina - zámek plus 05.JPG

Bílinský zámek je mohutná dvoupatrová obdélná budova s velkými nárožními třípatrovými pavilony. Protáhlá bloková budova s nárožními bastiony pokrytá sedlovou střechou shlíží svým západním patrovým průčelím o devatenácti okenních osách na náměstí. Východní průčelí o sedmnácti okenních osách, členěné pilastry a střídáním segmentových a trojúhelníkových frontónů, hledí do nádvoří. Uvnitř zámeckého areálu stojí na obdélném půdorysu zbytek bývalého hradního opevnění, bašta zvaná Manda. V jejím lomovém omítnutém zdivu vyniká portál ukončený lomovým obloukem.

Zámecké interiéry představují průřez jednotlivými historickými slohy a styly od pozdní gotiky, přes rané baroko až po klasicismus století devatenáctého. Ačkoliv byla interiérová instalace vytvořena do značné míry uměle, díky velké erudici a citlivosti vlastníka zámku a mecenáše umění, Dr. Georga Thalera (Lesy Sever s.ro.), má svoji velkou vypovídací hodnotu. Z jednotlivých interiérů je nutné připomenout především Italský sál s vysoce umělecky hodnotnou freskovou výzdobou zobrazující sázení vinné révy (jižní strana sálu) a následně její sklízení (severní strana sálu), zhotovenou v letech 1676 - 1682. Tato skutečnost mimojiné dokládá oblíbenost pěstování vinné révy v Bílině ve středověku a novověku.

Je zde vystaven nepůvodní nábytek, ovšem typický pro jednotlivá historická období, soubory vzácného porcelánu z Číny, množství cenných obrazů a spousta dalších předmětů, dokreslujících honosnost šlechtického sídla. Jednotlivé zámecké komnaty jsou propojené, a za běžných okolností průchozí. Zajímavé je také točité litinové schodiště z 19. století s fragmenty původního polstrování, vedoucí do osobních komnat někdejších pánů zámku.

Dříve byl významným místem zámku také tzv. Velký sál (nyní nepřístupný), kde se obvykle scházela tzv. čajová společnost zastoupena šlechtici a představitele tehdejší monarchie. Sál byl tehdy osvětlen rozměrným klasicizujícím lustrem, pravděpodobně z harrachovských skláren. Kabinet vlevo v pozadí, zdobený malbami na perleti s výjevy ze Starého a Nového zákona, se dnes nachází na zámku v Nelahozevsi (vyobrazení s prosklenými dveřmi).

Hradní sklepení - zámek Bílina.jpg
Znak Lobkowiczů.jpg
Bílina_zámek_bašta.jpg
Bílina_hospodářský trakt.jpg
Bílina_zámek 3d_01.jpg
Bílina_zámek 3d_02.jpg
Bílina_zámek 3d_03.jpg
Bílina_zámek_vrátnice.jpg
Bílina_zámek_interiér_01.jpg
Bílina_zámek_interiér_02.jpg
Bílina_zámek_interiér_03.jpg
Bílina_zámek_nádvoří_staré foto.jpg

Pozdní gotiku prezentují dvě sklepní místnosti s původní gotickou klenbou v rámci severního pavilonu, přičemž v jedné z nich jsou dochovány původní skříně, které zde byly v 17. století zhotoveny na míru. V této místnosti je také malovaný, dosud neupravovaný, erb Lobkowiczů. Sklípková klenba bývá nazývaná také diamantová. Žebra zde zcela mizí, dekorativní funkci přebírá plasticky působivé, kontrastní sestavení ploch a plošek kápí s erbem rodu Lobkowiczů. Zde, ve spodním podlaží zámku je centrální, spojovací, chodba znatelně užší a doplněna volnými prostory. I zde jsou všechny komnaty propojené v jedné linii.

Součástí zámku se v nedávné době stala také kaple sv. Ludmily, umístěná v přízemí zámku (komnata obrácená do nádvoří u severního pavilonu). Kaple skrývá přenosný oltář z 19. století, zpovědnici, mobilní klekátko a řadu obrazů s církevními motivy. Kaple byla vysvěcena litoměřickým biskupem, Mons. Mgr. Janem Baxantem, jejím zřízením bylo navázáno na někdejší hradní kapli sv. Martina.

Původně barokní tvář zámeckého areálu byla v průběhu staletí poznamenána zejména klasicistními prvky, ale svoji impozantnost neztratila. Stropy většiny zámeckých komnat jsou zdobeny nástropními freskami, které byly dlouhá desetiletí skryty nad uměle sníženými stropy.

Původní jsou vzácná krbová kamna na obou stranách ústředního prostoru zámku, tedy Italského sálu. Obě tyto strany jsou vyobrazeny na starých fotografiích. V této podobě se dochovaly do současnosti, mobiliář je, oproti dřívějšímu vybavení pohodlným biedermeierským nábytkem, již odlišný (v 50. letech minulého století náležel zámek v Bílině k nejrozkradenějším zámkům v Čechách). Nesmírně cenná je sbírka čínského umění reprezentovaná např. středověkým krytým čínským lůžkem. Majitel zámku jeho interiér neustále vylepšuje a rozšiřuje. Na jednokřídlou dvoupatrovou stavbu zámku s věžovými křídly navázala přístavba zámku započatá roku 1833. Jedná se hlavně o zámeckou oranžerii, která reprezentuje klasicistní část zámku, zde je např. instalována velká socha čínského rolníka.   

Zámek Bílina tak není jen němým svědkem časů dávno minulých, ale je každoročně využíván pro celou řadu kulturních a společenských akcí. Velkou popularitu si získaly prohlídky zámeckého areálu pro širokou veřejnost umožněné s laskavostí majitele zámku, Dr. Georga Thalera a kastelána Martina Koukoly. Prohlídky se konají obvykle v předem stanovený den a jsou realizovány členy spolku Bílina 2006, který termín prohlídek v každém roce (od roku 2013) zveřejňuje na svém facebokovém profilu - po zveřejnění daných termínů je třeba se z důvodu omezené kapacity předem objednat. V roce 2018 se z důvodu úprav interiéru prohlídka zámku neuskuteční, další možnost bude v průběhu roku 2019.

Další informace - viz Bílina v novověku. 

b_lina_bilin_157-md.jpg
Bílina - západní strana Italského sálu (1. pol. 20. století).jpg
Bílina - východní strana Italského sálu (1. pol. 20. století).jpg
Velký sál.jpg
Bílina - interiér zámku 1.jpg
Bílina - interiér zámku 3.jpg
Bílina - interiér zámku 2.jpg
Bílina - interiér zámku 4.jpg
Bílina - interiér zámku 5.jpg
b_lina_bilin_425-md.jpg
Bilina_1797_Wolf_Berger_1803.jpg
image71.jpg.ashx.jpg
Gallery of Bílina-2 086.jpg
Gallery of Bílina-2 084.jpg
Gallery of Bílina-2 073.jpg
Gallery of Bílina-3 003.jpg
Hradní bašta Manda.jpg
Bilinsky_zamek1.jpg
2637a.jpg
2642a.jpg
image52.axd.jpg
2638a.jpg
Bílina- zámek se starou školou od děkanství.jpg
Bílina - zámek - zadní trakt.jpg
Záměk Bílina - nádvoří v barvě.jpg
Bílina - část nádvoří zámku 1. pol. 20. století.jpg
Z. Lobkowicz.jpg
1888 Maximilian.jpg

Náledující text je výlučně stanoviskem Národního památkového ústavu ČR k zámeckému parku:

preview.htm.jpg

Ohrožení části památky, areál zámku - zámecký park a barokní gloriet. Přírodně krajinářský park zaujímá polohu na skalním ostrohu nad historickým centrem města Bílina. Původní koncepce parku vycházela z hmotového kontrastu volných palouků a husté obvodové zeleně na svazích. Systém vycházkových tras navazoval dále i na výrazné krajinné dominanty např. nedaleké Bořeně a výhledy na město. Na přelomu 20. a 21. století byl park [nesmyslně] rozdělen cca 2,5m vysokou zdí oddělující jeho část navazující na nádvoří zámku a zbylou přírodně krajinářskou úpravou, čímž byla narušena prostorová kontinuita parku jako součásti zámeckého sídla.

Park - v současnosti se dochází k rozpadu stromového patra a původní kompozice zaniká v porostech náletů. Údržba prakticky minimální, zarůstající cesty, nesečené louky, rozpadající se vyhlídkový gloriet, park tak přechází do fáze sukcesního stadia vegetace a ztrácí původně zamýšlené estetické a prostorové hodnoty. Gloriet - stav havarijní, zničené a propadlá střecha včetně stropů a podlah v interiéru, dochováno pouze obvodové zdivo, volně přístupné, bez okenních a dveřní výplní, zničené omítky a fasády.

NPÚ 18.12.2012, www.http://monumnet.npu.cz

J.K. Tyl - Prkoš Bílinský - Povídka z dějin domácích;psáno roku 1832/ Bílina údajně roku 1051:

- starý Samostříl obvinil Prkoše Bílinského, že pošlapal jeho role, zapálil dědinu a zahubil lidské životy. Prkoš toto obvinění nevyvracel a kníže Břetislav se velmi rozhořčil. Nejprve ho chtěl odsoudit k smrti, ale na Samostřílovu přímluvu mu stanovil jen trest v podobě úhrady trojnásobku poškozeného. Od tohoto okamžiku však začal Prkoš Břetislava nenávidět. Prkoš měl dceru Svatavu, která ochořela. V té době se u nich objevil mladý lékař Tutsa, který ji vyléčil a zároveň oba vzpláli láskou. Tutsa žil původně v Charvátsku. Až po smrti otce a těsně před matčiným skonáním se dozvěděl, že je z českého rodu Vršovců, a proto se vypravil do Čech a nohy ho donesly do Bílinského kraje. Tutsova otce vyhnal z Čech Břetislavův otec, a tak si Bílinský myslel, že bude Tutsa Břetislava také nenávidět, a svěřil se mu se svými zrádnými plány. Jeho slova však mladík označil za hříšná a vydal se na cestu ku Praze. Bílinský na něj poslal vraha, kterého Tutsa včas prokoukl a získal ho na svou stranu. Polský vrah Černuš se pak vrátil k Bílinskému a předstíral, že Tutsu zabil. Prkoš byl s jeho službami spokojen a hned mu dal další úkol. S poselstvím šel k saskému knížeti Othardovi, aby mu nabídl pomoc v boji proti Břetislavovi. Jak se to Černuš dověděl, poslal jednoho rolníka za Tutsou, aby mu skrz vymyšlenou pohádku naznačil, co se v Bílině děje. Do Bílinského kraje už přijel Othard, Usadil se tu a dokonce zatoužil po Svatavě. Ta byla z otcova počínání velice zarmoucená. Díky Černušovi se dověděla vše o Tutsovi, který nyní vystupoval pod jménem Jaroboj Charvátský, a byl to právě polský sluha, kdo pomohl Svatavě utéci. Mezitím zachránil Tutsa v bitvě Čechů proti Bavorům Břetislavovi život a ten ho pozval na svůj hrad. Tam přišel i posel od Černuše. Proto české vojsko vyrazilo ku Bílině. Když saští vojáci už doháněli Svatavu s Černušem, na obzoru se objevilo právě české vojsko. Svatavu zachránili, ale Černuš byl smrtelně raněn. České vojsko se pak vyrazilo k Bílině. Saští spolu s Bílinským byli však početnější a mocnější, a proto dlouho vyhrávali. Až pak Prkoš uviděl Tutsu, myslel si, že je to duch, a přestal bojovat. Z jeho počínání byli ostatní vojáci zděšeni a vzdali se. Češi zvítězili. Prkoš byl odsouzen k trestu smrti, ale předtím mu Svatava ještě slíbila, že již nikdy nebude s Tutsou. Břetislav Tutsovi vrátil všechen majetek po jeho rodičích, avšak k čemu mu teď byl, když si této radosti nemohl užít s milovanou osobou.

JAKOUBEK z VŘESOVIC

Datum narození Jakoubka z Vřesovic není známo, světlo světa nejspíše spatřil krátce před rokem 1400. Tento zchudlý šlechtic pocházel z jižní Moravy z Vřesovic a původně se jmenoval Jakub, přičemž jméno Jakoubek je vlastně přezdívka, která ledascos vypovídá o jeho tělesném vzrůstu. Do Čech přišel v roce 1420 a brzy po vypuknutí husitských napokojů se přidal na stranu táboritů, mezi kterými si získal velmi silnou pozici a pověst skvělého válečníka. Již jeho současníci mu však vyčítali přílišnou slabost pro majetek. Po Žižkově smrti se stal jedním z táborských hejtmanů, postupně se jeho působiště přeneslo do severozápadních Čech, kde si vybudoval ohromné majetky. Stal se hejtmanem v Bílině. Zúčastnil se mimo jiné bitvy u Ústí nad Labem roku 1426, přičemž po husitském vítězství získal Ústí nad Labem na deset let pod svou správu. Po bitvě hustiští velitelé zakázali brát zajatce, Jakoubek se však pokusil zachrátnit významného příslušníka šlechtického rodu Gutštejnů, aby za něj mohl získat výkupné. Gutštejn však byl nakonec stejně usmrcen a Jakoubek jen potvrdil svou pověst hamižného nepříliš charakterního člověka. Od roku 1428 sídlil ve Žluticích, kde si nechal vybudovat hrad Nevděk, z jeho dalších pevností stojí za zmínku Oltářík. Roku 1432 se v Chebu zúčastnil jednání husitů se se zástupci Basilejského koncilu, velel také husitskému výpadu do Saska. V roce 1433 bojoval až za Bavorským lesem, také vypálil klášter ve Waldsassenu. Roku 1434 obléhal hrad Kostomlaty, který nakonec dobyl, aby jej po skončení revoluce formálně koupil od dědiců a tak svou držbu legalizoval. Roku 1438 se zúčastnil bitvy u Želenic, následně zastával důležitý post hejtmana žateckého a litoměřického kraje. V dalších letech pak byl pověřován důležitými úkoly především diplomatického charakteru (významná poselstva do zahraničí vedl např. v letech 1441 a 1443). Z počátku patřil mezi služebníky védody Albrechta Habsburského; po Albrechtově smrti se přidal na stranu jeho syna Ladislava Pohrobka a když i ten zemřel, sloužil Jakoubek až do své smrti Jiřímu z Poděbrad. Přesné datum jeho smrti není známo, naposledy je zmiňován roku 1461 v souvislosti se svou pří s Vilémem z Pnětluk. Jakoubek z Vřesovic patřil mezi pragmatické politiky a dobré diplomaty. Vyznačoval se velkou odvahou a statečností, ale také charakterovou nestálostí a prospěchářstvím- neváhal měnit strany podle momentální potřeby. Ačkoliv patřil mezi příslušníky sirotčího bratrstva, neváhal přijmout Zikmunda Lucemburského za českého krále, protože věděl, že mu panovník potvrdí jeho úchvaty z dob revoluce. Tento kalkul mu vyšel, navíc Zikmund Jakoubkovi věnoval majetky bývalého kláštera v Teplicích, dále Chomutov, Toužim, Ploskovice a Pátek. Po skončení první fáze husitských válek ( 1419 - 1434) patřil mezi vazaly rakouského vévody Albrechta Habsburského, zeťe Zikmunda Lucemburského a velkého nepřítele husitů. Od roku 1448 se ovšem počítal mezi straníky Jiřího z Poděbrad. Postupně se stáhl z aktivní politiky a zaměřil na vybudování silného rodového dominia v severozápadních Čechách, které pak sloužilo jako mocenská základna jedné z větví  rodu pánů z Vřesovic.

Projekt NetStranky.cz doporučuje

© muzeum-bilina.netstranky.cz - vytvořte si také své webové stránky zdarma